Maxis - história
21.08.2008 12:27:35
Kto by nepoznal Maxis.
Donedávna bol Maxis známy ako výrobca Sims - software.Bol známy výrobou 2 pc hier, ktoré dosť výrazne otriasli predstavou hier, Sim City a The Sims :) Prvá z týchto hier priniesla dôkaz, že aj hry môžu mať pozitívny vplyv na výučbu a tak sa táto hra dostala do viac ako 10 000 školských tried. Tá druhá zas úplne zmenila predstavu o tom, čo chcú ľudia hrať.Bez hanby zmietla všetky herné legendy a stala sa nečakaným víťazom súboja o najpredávanejšiu hru všetkých čias. Obe spomínané hry vytvoril Will Wright, pozoruhodný kreatívny génius, ktorý síce neukončil vysokú školu, ale zato skombinoval veľký záujem o technológie s elektrickým záujmom o všetko možné.Bezpochyby je to geniálny vizionár, veď obe tituly, ktoré som spomínal sa zozačiatku vôbec nestretli s pochopením jeho kolegov ani vyfavateľov.Nikto proste neveril, že niekto bude vôbec také hry hrať!Celá vec začala tím, že Will vyvíjal v roku 1 984 akčnú hru s názvom Raid on Bungeling Bay - pri tejto príležitosti zistil, že ho viac baví ostrovy tvoriť ako ich ničiť. A tak po roku samostatnej práce bol na svete koncept Sim City.V tých časoch boli ale hry robené skôr ako filmy a teda mala mať hra začiatok a koniec, čím bola Sim City výnimočná, lebo prakticky nemala konca :) Vydavatelia ako Broderbund sa neustále pýtali ako chce toto Will prerobiť na hru, ale on sa nenechal utlačiť a pokračoval vo svojich plánoch.Práve kvôli tomu bola hra Sim City vydaná v roku 1 985 iba pre platformu Commodore - (iné platformy boli zatiaľ nedosiahnuteľné).V roku 1 986 sa Will Wright stretol s Jeffom Braunom, ktorého jeho nápady nadchli tak, že spolu založili v roku 1 987 spoločnosť Maxis.Boli zatiaľ 2 - v roku 1 989 nakoniec Sim City vydali prostredníctvom Broderbundu.Prvé predaje boli slabé, ale potom prišiel tan zlomový okamih - hra sa ďalej predávala, pretože jej povesť sa šírila medzi hráčmi.V okamihu, keď Newsweek o tejto hre publikoval celostranový článok (v tých časoch to bolo veľmi neobvyklé), zo Sim City sa stal naozajstný hit.:)Maxis odrazu začal zaujímať každého, bol zaplavovaný žiadosťami o simulácie pre také inštitúcie ako sú CIA alebo armáda. Nová verzia - Sim City 2 000 - bola v podstate prevedením pôvodného konceptu do izometrickej grafiky, pričom bola väčšina herných prvkov zachovaná. Táto hra sa stala v roku 1 994 ohromným hitom - za prvé 4 mesiace sa predalo 300 000 kópií.Po Sim City 2 000 sa Will pustil do výroby konceptu kombináciou adventúry s leteckým simulátorom.Tento koncept nazval Project Hindenburg.Napriek tomu, táto hra skončila už v skorom štádiu.Wright a Braun ponechali vedenie firmy Samovi Poolovi.Ako sa neskôr ukázalo, o hrách nevedel skoro nič.:( A tak Maxis rástol a hry Sim City 2 000 a Urban Reweal sa predávali skvele.Preto keď firma v roku 1 995 vstúpila na trh. všetci investori boli optimistyckí a vliali do firmy dokopy 35 miliónov dolárov.Navonok neboli dôvody k obavám - Maxis zarobil za 1. rok 6 miliónov dolárov.Problémbol však skrytý vnútri. ;( Vo výrobe nebol totiž žiadny ďalší trhák, ktorý by mohol zarobiť toľko ako očakávali investori.Will mal novú ideu : Simcopter, kde hráč mohol lietať v 3D Sim City vrtuľníkom.Problém bol v tom, že Maxis musel vydať do konca roka 1 996 4 hry - pritom celá spoločnosť bola na tom tak zle, aby vydala čoilen spomínaný Simcopter. ;(;( Nakoniec Maxis skutočne vadal 4 hry : Sim Tunes, Sim Park, Simcopter a Full Tilt Pinball ...Všetky hry však boli strašné a nekorektne dokončené - k tomu všetkému sa ešte pridala kauza so ,,žartom´´ jedného homosexuálneho programátora, ktorý do hry Simcopter pridal funkciu, ktorá mala raz za dlhú dobu zobraziť bozkávajúce sa mužské páry ...Problém bol v tom, že jeho generátor ukazoval páry až pričasto a pravidelne.Keď sa na to prišlo, dostal ihneď padáka.Hra Simcopter však už bola nenávratne poškodená. :( Avšak aj napriek tomu mala u fanúšikov Sim City veľký úspech, lebo chceli vidieť svoje mesto 3D.Ostatné hry sa však predávali strašne a preto firma zvolila tzv. ,,brokovnicový prístup´´, s tým, že vydajú množstvo hier a neaká sa uchytí.Bolo vydaných mnoho hier a založené 2 divízie - detská a športová - napriek tomu však mal Maxis v roku 1 996 2 miliónovú stratu.Rozhodli sa teda, že vydajú Sim City 3 000, a pretože bolo 3D moderné, mala byť hra kompletne 3D.Vtedajší hardware však na to nestačil a preto bol Maxis v 1 997 odkúpený spoločnosťou Electronic Arts (EA).Management Maxisu sa tomuto síce snažil silou mocou vyhnúť - chceli byť vlastne novou EA - ale napokon nemali na výber. ;( Maxis mal 200 zamestnancov, skoro žiadne peniaze a žiadny superprodukt vo vývoji.EA menovalo do vedenia Maxisu Luca Bartheleta, ktorý mal vtedy 35 rokov a jeho úlohou bolo spoločnosť ,,vyčistiť´´ a premeniť tak, aby sa stal znova známim podnikom.Barthelet behom 6. mesiacov dôsledne prečistil spoločnosť, prepustil vätšinu pôvodného managementu vrátane Sama Poolea a zbavili sa hry Crucible - niečo ako Diablo - i športovej divízie.Jediná hra, ktorá akosi unikla Bartheletovmu pohľadu bola hra Streets of Sim City, akési bojové jazdenie po Sim City, podobné ako Simcopter.Hra bola otrasná, zasekávala sa a kolujú reči o tom, že sa o tej hre v Maxise nikdy už nemalo hovoriť :D Barthelet ďalej zrušil hru Sim City 3 000 v 3D a urobili akúsi obdobu Sim City 2 000.Napriek tomu, že prešvihli Vianočné vydanie hry, EA ju dokončila v plnej kvalite.Barthelet sa zaujímal aj o Willa Wrighta a s úžasom zistil, že jeden z 3 najlepších designerov sveta nemá žiadny tým a tak ho konečne niekto zbavil starostí o ľudí a financie.Vďaka tomu sa mohol plne venovať projektu, ktorý ho zaujímal už od roku 1 994.Tomuto projektu on hovoril ,,Dollhouse´´ alebo aj ,,Home Tactics : The Experimental Domestic Simulator´´ či ,,Sim Doll House´´. :D Tak ako v ostatných prípadoch tento projekt založil na akademických teóriách a tak vznikal koncept milovaných The Sims. :) Jeden z veľkých projektov, ktorý bol kvôli The Sims zrušený bolo Sim Ville, ktoré bolo medzi Sim City a The Sims.Simulovalo život susedstva, ktoré mohol hráč rozvíjať a pritom mohol zisťovať názory každého panáčika.Projekt hotový na 60% zrušili.Neskôr sa koncept Sim Ville premenil na funkciu ,,My Sim´´ v Sim City 4, ktorá dovoľuje naimportovať panáka z The Sims a ,,zabývať´´ ho v Sim City.A tak sa Maxisu darilo aj ďalšie roky a Will neľutuje roky, ktoré strávil vo firme, ktorá sa rozrástla z 2 ľudí na 200 a viac a prešla mnohými prekážkami a krízami (viď. vyššie).A tak celá sága simíkov pokračuje spolu so Sim City avšak už len pod EA, pretože Maxis po rokoch zanikol. Zdroje : Level č. 117, Maxis, EA
Komentáre
Problééém
:)